بر اساس مکتوبات "دبرا فاین" نویسنده کتاب "هنر مکالمات کوتاه" توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق گفتگوهای کوتاه می‌تواند شما را به جاهای بالایی برساند.

"فاین" در گذشته یک مهندس خجالتی بوده و در سمینارها و همایش‌ها داخل دستشویی پنهان می‌شده تا با دیگران برخوردی نداشته باشد و مجبور نشود که با آنها صحبت کند. در حال حاضر او یک سخنران حرفه‌ای است و معتقد است که قابلیت برقراری ارتباط با دیگران یک امر کاملا اکتسابی است. "فاین" و همراهانش راهکارهای زیر را برای برقراری یک مکالمه کوتاه، مختصر و مفید به ما پیشنهاد می‌کنند:




١ـ زمانی که آماده ملاقات با شخصی می‌شوید، چند مطلب مشترک را در ذهن داشته باشید تا در مورد آنها صحبت کنید و همچنین چند سوال نیز در ذهن داشته باشید تا آنها را مطرح کرده و طرف مقابل را نیز به صحبت کردن وا دارید. اگر شخص مقابل را قبلا ملاقات کرده‌اید، سعی کنید چیزهایی که از او به یادتان مانده را به میان بکشید؛ مثلا علاقه مشترک‌تان به یک ورزش خاص، یا عضویت مشترک در یک مرکز خیریه.

٢ـ اولین فردی باشید که می‌گوید: "سلام" اگر مطمئن نیستید که طرف مقابل شما را به درستی به جا می‌آورد یا نه، خودتان را معرفی کرده و اسمتان را بگویید تا فشار و استرس کمتری را متحمل شود. به عنوان مثال اینطور عمل کنید: "آقای علی کاظمی؟ من محسن بختیاری هستم، از دیدن شما خوشبختم" لبخند یادتان نرود و زمانی که فردی را ملاقات می‌کنید، حتما با او دست بدهید.

٣ـ در زمان معارفه دقت کافی داشته باشید و سعی کنید نام‌ها را به خاطر سپرده و در طول مکالمه به کرات از آنها استفاده نمایید.

۴ـ با بیان یک عبارت متداول کاری کنید تا طرف مقابل به صحبت‌کردن ادامه دهد و در نهایت هم یک سؤال کلی از او بپرسید.

۵ـ با توجه به حرف‌های او و نشان دادن واکنش‌های مثبت، از طرف مقابل پشتیبانی کرده و تمام حواس خود را به وی معطوف کنید. در تمام طول گفتگو ارتباط چشمی را برقرار نگه دارید و هنگامی که فرد در حال صحبت‌کردن با شماست سر خود را به این طرف و آن طرف نچرخانید و قسمت‌های دیگر اتاق را نگاه نکنید.

۶ـ بیشتر از آنچه حرف می‌زنید، گوش کنید.

٧ـ چیز جالبی برای ارائه دادن در دست داشته باشید. سعی کنید دانش خود را همواره به روز نگه دارید و از وقایع و اخبار جدید با اطلاع باشید. آگاهی از اخبار و وقایع فرهنگی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. می‌توانید سر صحبت را با جمله‌هایی به این شرح باز کنید: "نظر شما در مورد..... چیست؟"، و یا "شنیده‌اید که .....؟"

از موضوعات منفی و بحث‌برانگیز پرهیز کنید، و وارد جزئیات مسائل شخصی نشوید.

٨ـ اگر قصد دیدن شخص خاصی را دارید، بهترین راه این است که از یکی از آشنایان آن فرد تقاضا کنید تا شما را به او معرفی کند. از یک دوست دو جانبه بخواهید تا این افتخار را نصیب شما کند.

٩ـ اگر کسی کارت ویزیت خود را به شما تعارف کرد، آنرا به عنوان یک هدیه قبول کنید. با هر دو دست آنرا بگیرید و مدتی به آن نگاه کنید و چیزهایی که روی آن نوشته شده است را به دقت بخوانید. وقتی خواندن تمام شد، آنرا در جیب کت و یا کیف دستی‌تان قرار دهید تا با این کار نشان دهید که برایتان ارزشمند است.

١٠ـ مراقب ژست و پرستیژ خود باشید. افرادی که بیش از اندازه احساس راحتی می‌کنند، موجبات ناراحتی دیگران را فراهم می‌آورند. از سوی دیگر اگر راحت نبودید باز هم اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و خود را آرام و موقر نشان دهید.

١١ـ پیش از آنکه در گفتگویی که تازه به آن پیوسته‌اید، شرکت کنید، ابتدا برای مدتی گوش دهید و جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید. مطئمنا دوست ندارید که با صحبت‌های نابجا فرصت‌های استثنایی را پایمال کنید.

١٢ـ راه‌های فراری هم برای خود و هم برای طرف مقابل بگذارید. به عنوان مثال: "من باید همین حالا به کار یکی از مشتری‌هایم رسیدگی کنم" و یا "من وقت نکردم نهار بخورم به همین خاطر باید یک سر به بوفه بزنم" و یا "اجازه دهید نوشیدنی‌هایتان را عوض کنند."

اما در چه زمانی باید از یک مکالمه بیرون آمد؟ باید کاری کنید که ابتدا تاثیر مناسبی بر روی فرد مقابل بگذارید و همچنین کاری کنید که به دنبال شما بیایند به همین دلیل می‌بایست: "باهوش و مختصر عمل کرده و آنها در انتظار بگذارید."